♦ Eerste vraag: is er überhaupt een merk geregistreerd? Let op: dit moet afzonderlijk gedaan worden per land of regio.
♦ Als er wél een merk geregistreerd is, kan er op verschillende manieren inbreuk worden gemaakt. Deze categorieën worden vaak aangeduid als A, B, C en D.
♦ Categorie A: merk wordt één op één gekopieerd voor dezelfde waren (producten) of diensten. Denk aan piraterij. Inbreuk is vaak een uitgemaakte zaak.
♦ Categorie B: gelijkenis. Het moet gaan om dezelfde of soortgelijke waren of diensten. Er is sprake van inbreuk als het publiek door de gelijkenis in verwarring kan worden gebracht. Dit wordt bepaald op basis van de totaalindrukken. Belangrijke punten waarop gelet wordt: overeenstemming qua uiterlijk, qua klank en qua betekenis.
♦ Categorie C: imitatie van een bekend merk. Hierop kan een beroep worden gedaan als op het bekende merk wordt meegelift, als de herkenbaarheid wordt aangetast, of als het schadelijk is voor de goede naam. De imitatie hoeft niet één op één te zijn, en het is ook niet nodig dat de waren of diensten hetzelfde of soortgelijk zijn. Soms kan er een geldige reden bestaan waardoor er géén sprake is van inbreuk.
♦ Categorie D: niet voor waren of diensten. Ook hier gaat het om meeliften, aantasten van de herkenbaarheid, of beschadigen van de goede naam, maar dan op andere manieren. Denk aan vergelijkende reclame of een parodie. Het merk hoeft niet bekend te zijn. Ook in deze categorie is er geen sprake van inbreuk als er een geldige reden voor het gebruik bestaat.